LEAP

LEAP – A különböző agyi területek és pályák integrálását szolgáló módszer
Learning Enhancement Advanced Program /Dr Charles Krebs/

Dr. Charles Krebs tengerkutató biológusként kezdte tudományos pályafutását. A ’80-as évek végén dolgozta ki módszerét, miután egy búvárbaleset következtében lebénult, és saját gyógyulása érdekében agykutatással kezdett foglalkozni. A módszer segítségével újra megtanult járni és mozogni.
Ma az agykutatás és a kineziológia nemzetközileg elsmert professzora, számos könyv szerzője.

Módszere – a LEAP – azoknak az agyi struktúráknak és pályáknak az integrációjára irányul, melyek blokkolódása különböző részképesség-zavarokhoz vezet. E problémák megszüntetése elengedhetetlen ahhoz, hogy a gondolkodás és az információfeldolgozás zavartalan legyen.

A módszer célja:
• A részképesség-zavarok megszüntetése.
• Az olvasás- , az írás- , és a számolásbeli képességek jelentős javulása.
• A tanulás, a gondolkodás és a koncentráció fejlesztése.
• Az egyéni képességek 100%-os kihasználása.
• 100%-os agyintegráció.
• Testi-lelki jó közérzet.
• A mozgáskoordináció javítása.
• A látómező és az észlelés kiterjesztése.
• Az agyi képességek jelentős javulása.

A módszer 3 részből tevődik össze:
1.) Információgyűjtés.
2.) Az általános agyi struktúrák kiegyensúlyozása.
3.) A specifikus agyi struktúrák kiegyensúlyozása.
Miben segíthet?
• diszlexia, diszkalkúlia, diszgráfia,
• tanulási nehézségek, késleltetett beszédfejlődés,
• feleléstől való félelem, vizsgadrukk, túlzott megfelelési kényszer,
• az önbecsülés és önbizalom hiánya,
• olvasási és írási nehézségek,
• matematikai nehézségek,
• érzelmi problémák (frusztráció, depresszió és agresszív magatartás),
• gyenge koncentráció, vagy koncentráció hiánya,
• félelmek, mint a kudarctól való félelem, a nyilvános beszéd, stb.,
• helyesírási problémák,
• szövegértési zavarok,
• a figyelemkoncentráció zavara,
• pszichoszomatikus tünetek (émelygés, feszültség stb.),
• érzelmi zavarok (kedvetlenség, frusztráltság),
• vizsgadrukk, dolgozatírástól való félelem,
• motiváltság hiánya esetén.

Felnőtteknél:
• lelkileg különösen megterhelő munkavégzés (vezető pozíció, vállalkozás) esetén,
• a hatékonyság fokozása céljából,
• átképzés, felnőttkori tanulás (idegen nyelv, számítástechnika, új szakma tanulása),
• erőteljes munkahelyi és magánéleti stressz,
• a motiváltság hiánya (Burn-out-szindróma, kiégés), kudarc, csalódottság, önbizalomhiány,
• gyakori indokolatlan megbetegedés,
• olvasási, helyesírási, tanulási nehézségek,
• pszichoszomatikus megbetegedések,
• érzelmi problémák (egzisztenciális félelem, depresszió, frusztráltság) esetén.

 

A LEAP az enyhétől a súlyosig terjedő specifikus tanulási nehézségekkel küzdő, és agykárosodott gyerekekkel és felnőtekkel való foglalkozásra irányul és alkalmazható az idegrendszeri sérülésekkel küzdők alternatív terápiájában is (stroke, sklerosis multiplex). Eredetileg a LEAP a tanulási nehézségek korrekciójára irányult, de mivel egész életünkben tanulunk bizonyos értelemben, tapasztalatokat szerzünk, így életünk bármely területén felmerülő pobléma esetén használható a módszer.
Célja az integrált agyműködés elérése, és a stresszhatások ellenére történő megtartása.
Három feltétele van:
- a specifikus agyi funkciók elérhetősége,
- az a képesség, hogy ezeket a funkciókat integrálni tudjuk,
- ezt az integrált agyműködést a stresszhatások ellenére is fenn tudjuk tartani.
Az alkalmazott fiziológiát használó Leap módszer hatékonyan hat testünk „öngyógyító” rendszerére. A Leap segít a tanulási nehézségekben, megmutatja, hogy mi is az, ami korrekcióra szorul, illetve annak sorrendjére is rávilágít. Mivel a Leap a tanulási folyamatban résztvevő agyi funkciók hierarchiáján alapul, így minden egyes lépésnek megvan a maga helye programban. Számos oka van annak, hogy az emberi agy blokkolt állapotba kerül, vagyis hogy adott esetben az agyi integráció csökken: pl: félelem-fájdalom, blokkolt corpus callosum, agyféltekek közötti idegpályák átjárhatóságának megszűnése…stb.
A program fókuszában a hatékony agyi integráció módszere áll, melyet eredetileg Richard Utt-az Alkalmazott Fiziológia Nemzetközi Intézményének elnöke és alapítója, illetve Charles Krebs- a Melbourni Alkalmazott Fiziológia egyik alapító tagja fejlesztett ki. Ez az összehangolt agyműködést előidéző technika a két agyféltek közötti átjárhatóságot teszi lehetővé, a blokkok oldásával integrált állapot jön létre, amely a tanulás hatékonyabbá tételét eredményezi.
A tanulási nehézségek leggyakoribb okaként a kérgestest (Corpus callosum) blokkolódását említik. Ez biztosítja a két agyfélteke átjárhatóságát, azaz az információ áramlását a két félteke között. 
Az agyi funkciók integrált fenntartása fontos stresszhelyzetben, pl. ha valami újat kell tanulnunk. Előfordul, hogy a nagyfokú félelem blokkolja az emlékezetet, pl.vizsgaszituációban.  Mindenkinél más-más fokozatú stressznél és más élethelyzetben blokkolódhat az agyműködése. Ilyenkor halljuk néha a tipikus "lépcsőház" effektust, miután kikerül az illető a stresszes szituációból, rögtön tudja, mit is kellett volna mondania a vita hevében, pedig ott, akkor csak néhány szó jutott eszébe. Másnál egy matekfeladatnak már a látványa is blokkot okoz.
Ha a feladat megoldásához szükséges agyi területek nem hozzáférhetőek, illetve nem működnek integráltan, még a legintenzívebb foglalkozás és különórák is csak apró lépésekben segítenek a tanulási problémák leküzdésében. Ez az oka annak, hogy miért is követjük el ugyan azokat a hibákat újra meg újra. Sok tanulási problémánál a mentális feldolgozásra való képtelenség nem a tudatos megértés hiányát, hanem az érintett tudatalatti területekhez való hozzáférés akadályozottságát jelenti.

Forrás: Dr.Charles T .Krebs jegyzete.